Wysokość dofinansowania do aparatów słuchowych

Informacje ogólne
W rozporządzeniu określono: rodzaj wyrobów medycznych, osoby uprawnione do wystawiania zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, limit finansowania ze środków publicznych, wysokość udziału własnego świadczeniobiorcy w limicie finansowania ze środków publicznych, kryteria przyznawania, okres użytkowania, limit cen napraw (pozycje 84-87 nie są objęte refundacją na naprawy).
Zwrócić należy uwagę na inną wysokość dofinansowania oraz okres użytkowania dla dorosłych, inną dla dzieci i młodzieży do ukończenia 26 roku życia, oraz na fakt że w przypadku dorosłych zawsze będzie dopłata (udział własny), a u dzieci tylko w przypadku, gdy cena przewyższy limit.
Wyroby medyczne | Limit finansowania ze środków publicznych | Wysokość udziału własnego świadczeniobiorcy w limicie finansowania ze środków publicznych | Kryteria przyznawania | Okres użytkowania |
Aparat słuchowy na przewodnictwo powietrzne przy jednostronnym ubytku słuchu,
albo dwa aparaty słuchowe |
2000 zł
za sztukę |
0 | niepełnosprawność słuchowa (przekraczająca wartość 30 dB) dla pacjentów do ukończenia 26 roku życia |
raz na 3 lata |
1000 zł
za sztukę |
30% | niepełnosprawność słuchowa2, 3 i 4 stopnia uszkodzenia słuchu (przekraczająca wartość40 dB) dla pacjentów powyżej 26 roku życia | raz na 5 lat | |
Aparat słuchowy na przewodnictwo kostne przy jednostronnym ubytku słuchu,
albo dwa aparaty słuchowe na przewodnictwo kostne przy obustronnym ubytku słuchu; z wyłączeniem aparatów słuchowych mocowanych na stałe |
1800 zł
za sztukę |
0 | niepełnosprawność słuchowa (przekraczająca wartość 30 dB) dla pacjentów do ukończenia 26 roku życia |
raz na 3 lata |
1800 zł
za sztukę |
30% | niepełnosprawność słuchowa 2, 3 i 4 stopnia uszkodzenia słuchu (przekraczająca wartość40 dB) dla pacjentów powyżej26 roku życia | raz na 5 lat | |
Wkładka uszna wykonana indywidualnie | 60 zł
za sztukę |
0 | pacjenci do ukończenia 26 roku życia wymagający zaopatrzenia w aparaty słuchowe, które dodatkowo wymagają używania wkładki usznej |
każdorazowo zgodnie z zaleceniami lekarza |
50 zł
za sztukę |
0 | pacjenci powyżej 26 roku życia wymagający zaopatrzenia w aparaty słuchowe, które dodatkowo wymagają używania wkładki usznej |
raz na 5 lat | |
Systemy wspomagające słyszenie | 5 500,00 zł | 50% | wady słuchu utrudniające lub ograniczające zrozumienie mowy dla pacjentów do ukończenia 26 roku życia |
raz na 5 lat |
Refundacja NFZ
Warunkiem otrzymania refundacji NFZ, jest otrzymanie i potwierdzenie przez NFZ zlecenia na aparaty słuchowe, wkładki uszne lub system FM. Zlecenie może wystawić lekarz specjalista – laryngolog, audiolog lub otolaryngolog posiadający umowę z NFZ.
Po zgłoszeniu się ze zleceniem w gabinecie protetyki słuchu, wykonane zostaną badania i ustalenia związane z doborem aparatu słuchowego wg potrzeb audiologicznych, warunków anatomicznych, własnych preferencji i możliwości finansowych.
Refundacja PFRON
Aby otrzymać dodatkową refundację ze środków PFRON należy złożyć wniosek o dofinansowanie wraz z poniższymi dokumentami:
1. Oświadczenie o dochodach przypadających na członka wspólnego gospodarstwa domowego, dochód obliczany jest na podstawie sumy:
a) dochodów wszystkich członków wspólnego gospodarstwa domowego z tytułu działalności gospodarczej, zatrudnienia, emerytur, rent
b) dochodu z gospodarstwa rolnego (jeśli wchodzi w skład wspólnego gospodarstwa domowego).
Średnia z dochodów nie może przekroczyć limitu, który wyliczany jest na podstawie przeciętnego wynagrodzenia w danym kwartale (wskaźniki GUS, czyli limit jest obliczany co 3 m-ce – dla osoby samotnej jest to 0,65 kwoty przeciętnego wynagrodzenia w danym kwartale, a dla pozostałych 0,5 tej kwoty)
2. Kopia orzeczenia o zaliczeniu do grupy inwalidzkiej wydanego przed 1 stycznia 1998 r., lub od 1 stycznia 1998 r. wyłącznie orzeczenia wydanego przez powiatowy lub wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności albo orzeczenia lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
3. Kopia zarejestrowanego zlecenia NFZ,
4. Dokument potwierdzający nabycie wyrobu medycznego (faktura sprzedaży), lub inny dokument zawierający wymagane dane (oferta).